Autor Wiadomość
Bartyzel
PostWysłany: Czw 22:11, 07 Lut 2008    Temat postu:

literówka panie Konradzie;p
isar
PostWysłany: Nie 16:03, 03 Lut 2008    Temat postu: Tablice czyli ARRAY

a wiec zmienne tablicowe nie sa zwyklymi zmiennymi...
w zwyklej zmiennej mozemy przechowywac maksymalnie jedna rzecz, a w zmiennej tablicowej wiele...
wyglada to tak:

+-+
|a|
+-+

tak wyglada zwykla zmienna, mozemy w niej przechowywac jedna wartosc
a zmienna tablicowa:
+-+-+-+
|a|c|x |
+-+-+-+
jak widac mozemy w niej przechowywac (tutaj tylko3, ale w rzeczywistosci duzo wiecej niz 3Wink )wiecej wartosci,(wszystkie musza byc tego samego typu). bedziemy musieli sie odwolywac do kazdej "krateczki" w tej tablicy ((proboje to najbardziej lopatologicznie wytlumaczyc jak sie da))

a wiec tablice deklaruje sie tak:
nazwa zmiennej : array [1..liczba koncowa] of typ_zmiennej ;
czyli
tab : array [1..10] of integer;
cos takiego bedzie tablica o nazwie 'tab' typu integer, do ktorej bedziemy mogli przypisac najwiecej 10 roznych liczb.

jesli chcemy cos zapisac do tablicy musimy to zrobic tak:
tab[nr 'krateczki']:=wartosc;
nr krateczki=pozycja w ktorej chcemy zapisac cos:)
latwiej tego chyba nie da sie wytlumaczyc..

jesli chcemy cos odczytac z tablicy robimy to nastepujaco:
writeln(tab[nr 'krateczki']);


program z tablicami:

program tablice ;
var a , b : integer ;
tab : array [1..10] of integer ;

begin
for a:=1 to 10 do
begin
writeln('podaj liczbe ktora chcesz wpisac do tablicy');
readln(b);
tab[a]:=b;
end;

writeln('a teraz wypisze wszystkie liczby ktore zostaly podane:');
writeln('**zrobie to w petli bo tak jest lepiej i szybciej.**');

for a:=1 to 10 do
writeln(tab[A]);
readln;
end.

**program mial 1literowke,juz naprawiony, dzieki za zwrocenie uwagi:)**
jesli cos jest niezrozumiale oczywiscie postaram sie bardziej wytlumaczyc.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group